Länsstyrelsen i Örebro och Örebro universitet arrangerade 10 oktober en seminariedag om sociala medier i kriskommunikation. Hela dagen sändes via bambuser. Här kommer mina reflektioner från dagen.
Kriskommunikation vid olika händelser i samhället är viktigt. Myndigheter och organisationer har ett ansvar att förmedla information till berörda. Men med det nya medielandskapet och möjligheter till dialog ger nya utmaningar och dimensioner. Här har vi inom de olika krisorganisationerna stora utmaningar och möjligheter.
I grunden måste kriskommunikationen utgå från grundläggande behov med målgrupp, behov, förväntningar osv. I takt med att allt fler organisationer finns på sociala arenor som exempelvis Facebook så förväntas vi också finnas tillhands där under en kris. Mats Eriksson refererade till SAS krishantering under askmolnet som lamslog Europas flygtrafik under någon vecka våren 2010. Innan askmolnet hade SAS Facebooksida som mestadels förmedlade nyheter. I samband med krisen såg de möjligheter till dialog via Facebook och deras arbete fick mycket uppmärksamhet.
Ska det då kriskommuniceras via sociala medier?
Jag ser inte sociala medier som någon speciell kanal som ska hanteras separat. Finns det ett behov och kanalen fyller ett syfte så ska den användas liksom alla andra kanaler. Sociala medier ERSÄTTER inte annan kommunikation. Sen måste vi ha med oss att vi inte når alla genom sociala medier. Men vi kan skapa dialog och svara på frågor och funderingar på en arena som motparten redan känner sig bekväm med. Jonas Landgren var inne på att vi inte får sätta för stor tilltro till sociala medier och att de inte alltid är självklara kanaler, ”kanske Ica Maxi fungerar bättre”. Intressant reflektion som bygger på att vi hela tiden måste ifrågasätta och utgå från ”våra” kunder, dvs medborgaren.
En överraskning i programmet var ett gästspel från Halmstad kommun som kort sammanfattade sina reflektioner från kommunikationen under branden i Halmstad hamn. Deras framgångsfaktor enligt dem själva var facebook och visuell media (bilder & video).
Hur pratar vi?
Helen Andersson höll det för mig mest intressanta passet. Hon kikar på vilken ton och stil myndigheter har när vi pratar med medborgarna via sociala medier. Mycket intressant och debatten lär fortsätta på hur personliga vi kan vara utan att påverka trovärdigheten. Självklart måste vi som myndighet också tänka på klarspråk oavsett kanal.
Under dagen pratade också Isaac Griberg som arbetar med digitala kanaler på Röda korset i Geneve. De bedriver ett gediget arbete i digitala kanaler trots en mycket hierarkisk och traditionell struktur. Han lyfter också fram att bilder lyfter och engagerar din publik i sociala medier.
Vill du läsa mer om seminariet hittar du säkert massa under taggen #smkris på twitter.
Mina ännu oredigerade anteckningar från dagen kan du läsa här.
UPPDATERAT: Material från seminariet finns nu på Länsstyrelsen Örebros webb.
15 Comments on “Seminarie om sociala medier och kriskommunikation”
Pingback: Lite spridda tankar efter #smios12 | Henrik Severed
Hej Henrik!
Har du ett program från dagen så att man får hjälp att guida sig igenom Bambusersändingen. Hittar inget på länsstyrelsens webb.
Hälsar
David på Strålsäkerhetsmyndigheten (vi såg på #smios12 i går)
Tror att detta är hyfsat uppdaterat https://www.msb.se/sv/Start1/Kalender/workshop-om-myndigheter-i-sociala-medier/
Jag tänkte på konferensen i Örebro från den 10/10. I går var jag ju där själv så den behöver jag inte kolla på igen. 🙂
Haha, då förstår jag. Här hittar du iaf mer info & program http://www.lansstyrelsen.se/orebro/Sv/kalender/2012/Pages/konferens—sociala-mediers-betydelse-vid-handelser-och-kriser.aspx
Do8#7&se21n;t putting external links (hrefs) in already work in iBook epubs (perhaps extending the current epub standard), sending you to a page in Safari? I guess he’s thinking some something more.
Yup, that’ll do it. You have my apatceiprion.
Jeg prøver å oppdatere meg sjøl nå jeg, etter ei uke uten å ha vært på nett i det hele tatt. Var skummelt mye e-poster osv osv, så nå er det snart bloggoppdateringsrunde også.Håper du fikk en fin bursdag, og photoshoot anbefales i mai/juni, med alle lammene. Bare å planlegge ei langhelg det vet du Lørdagen som kommer nå er det lagt opp til sauesanking her om været blir bra, jeg og nikon-kompis gleder oss til detKlem
Jealouslah tu, pasal muka kau tak cantik. Maalmmcnaaah orang kita(Melayu) nak maju.Dengki2 tak habis2. Anyway Fazura u are the best n always be. Suka tengok Filem Pisau cukur tak jelak best lakonan u.Hot debate. What do you think? 12 20
Browsing Black BBW in need of someone to help out with girls search married people dating Winter Park town a small number of expenses. I can definitely give you some help as well. Please be in the community, DDD free, not insane. You need so that you can drive. Looking to start this anytime after prior to when xam! Respond in your stats, how much you possibly can help out along with, and what you’re on the lookout to do.
à ®‰à ®™à ¯Âà ®•à ®³à ¯ à ®µà ®¾à ®¤à ®ªà ¯Âà ®ªà ®Ÿà ®¿ à ®²à ®¾à ®°à ¯Âà ®Ÿà ¯ à ®°à ®¾à ®®à ®©à ¯ˆ à ®Âà ®±à ¯Âà ®±à ¯Âà ®•à ¯ à ®•à ¯†à ®¾à ®£à ¯Âà ®Ÿà ®¾à ®²à ¯Â, à ®¸à ¯Âà ®¤à ®¿à ®°à ¯€ à ®²à ¯‡à ®¾à ®²à ®©à ¯ à ®•à ®¿à ®°à ¯Âà ®¸à ¯Âà ®£à ®©à ¯ˆ à ®Žà ®©à ¯Âà ®© à ®šà ¯†à ®¯à ¯Âà ®µà ®¤à ¯Â? à ®ªà ®´à ®©à ®¿ à ®®à ¯Âà ®°à ¯Âà ®•à ®©à ®¿à ®©à ¯ à ®•à ¯‡à ®¾à ®µà ®£à ®¤à ¯Âà ®¤à ¯ˆ à ®…à ®µà ®¿à ®´à ¯Âà ®¤à ¯Âà ®¤à ¯ à ®µà ®¿à ®Ÿ à ®µà ¯‡à ®£à ¯Âà ®Ÿà ®¿à ®¯à ®¤à ¯ à ®¤à ®¾à ®©à ®¾? à ®‡à ®¤à ¯ˆà ®¯à ¯†à ®²à ¯Âà ®²à ®¾à ®®à ¯ à ®µà ®¿à ®Ÿà ¯Âà ®™à ¯Âà ®•à ®³à ¯Â. à ®ªà ®¾à ®£à ¯Âà ®Ÿà ®µà ®°à ¯Âà ®•à ®³à ®¿à ®©à ¯ à ®¤à ¯Âà ®°à ¯Âà ®¨à ®¾à ®±à ¯Âà ®±à ®¤à ¯Âà ®¤à ¯Âà ®¤à ¯ˆ à ®Žà ®¤à ¯ˆà ®•à ¯ à ®•à ¯†à ®¾à ®£à ¯Âà ®Ÿà ¯ à ®®à ®¾à ®±à ¯Âà ®±à ¯Âà ®µà ¯€à ®°à ¯Âà ®•à ®³à ¯Â? à ®‰à ®™à ¯Âà ®• à ®Ÿà ®¿à ®šà ®¿à ®ªà ¯Âà ®ªà ®¿à ®³à ®¿à ®©à ¯Âà ®®à ¯ à ®¨à ¯€à ®™à ¯Âà ®•à ®³à ¯Âà ®®à ¯Â..
I’m not positive where you are getting your info, but good topic. I needs to spend a while studying more or understanding more. Thank you for great info I used to be looking for this information for my mission.
One thing is always that one of the most common incentives for making use of your credit cards is a cash-back or even rebate offer. Generally, you’re going to get 1-5% back in various expenditures. Depending on the cards, you may get 1% again on most expenses, and 5% back again on buying made from convenience stores, filling stations, grocery stores plus ‘member merchants’.
I need some help designing a custom website. Will be a geared towards a specific topic and I am a nut-buster. But hey, if you wanna get paid, and are serious, give me a response with qualifications and if chosen, we can discuss price. let me know. thanks in advance.
scrive:sì, dopo aver letto questo tuo post sono andato a curiosare e mi sono iscritto per votarti OK….tutto il resto devo ancora capirlo…come funziona e a che serve per esempio….spero almeno di essere riuscito a registrare il mio voto per te…boh