I takt med att Facebook, Twitter och andra nya sociala nätverk växer kommer också behovet av bekräftelse och mätbarhet. Hur mycket är en tweet värd, hur mycket är en följare på twitter eller facebook värd? Här finns inga lätta och självklara val.
Allteftersom företagens marknadsavdelningar upptäcker att det går att göra skillnad i sociala nätverk så behövs det samtidigt ett sätt att beräkna och säkerställa att investeringar lönar sig. Det är här det blir svårt. Att mäta i kvantitet är lätt men inte alltid det mest rättvisa sättet. Mäta kvalité är alltid svårare. Som svar på detta har det blossat upp tjänster som på något sätt försöker mäta din genomslagskraft. I dagsläget har de kanske inte det bästa ryktet men de är här för att stanna tro mig.
”Like it or not, the reputation graph is here to stay”
Vi får helt enkelt lära oss hur vi ska hantera, tolka och värdera informationen från dessa tjänster. Givet är också att de kommer bli mer intelligenta med tiden. Det kommer nog dock alltid vara svårt att mäta kvalité till 100%, Joanne Jacobs beskriver också problematiken med mätbarhet och hur olika faktorer kan påverka.