Var är helheten och varumärket? – Länstrafiken i Jönköpings län

HenrikMitt liv1 Comment

Jag åker buss. Oftast till jobbet. Det är Länstrafiken i Jönköping (JLT) som ”äger” busslinjen eller rätten att utföra tjänsten, i det här fallet buss.

Jag tänker och slås ofta av tanken att jag saknar det där lilla extra som gör mig som resenär extra nöjd. Jag vill känna mig välkommen och uppskattad. När det är som värst, känner jag mig precis tvärtom. Ungefär som busschauffören tänker: ”åh vad jobbigt, måste jag stanna på den här busshållplatsen… jag är redan 2 minuter sen”

Jo jag vet att busschauffören inte är anställd av JLT utan av en operatör som bemannar och kör en viss sträcka. Men JLT måste vara mer måna om sitt varumärke och förstå att allting som har med busstrafiken eller kollektivtrafiken påverkar JLT som varumärke. Det går inte att skylla ifrån sig på underleverantörer. Jag som resenär skiter i vilket, jag får definitivt inte större förståelse om JLT hänvisar till sin operatör. För om ni nu glömt det så är JLT till för oss resenärer och inte tvärtom.

Jag skulle vilja se en ansträngning från JLT’s sida, allt från bemötande, städning, tidtabeller, dialog och lyssnande. Förstå att varumärket är allting som andas och görs av JLT, trafikoperatörer & personal.

Avslutar med ett exempel där reklamen och verkligheten inte stämmer överens. JLT har tre ”värdeord” – Prisvärt. Säkert. Smart

Reklambild JLT

Reklambild hämtad från jlt.se 

Tyvärr är det väldigt många chaufförer som slarvar med bältet. Om chauffören nu struntar i bältet undrar jag vilka fler saker han eller hon struntar i? Det här är ett praktexempel när inte hela organisationen förstår och ”lever” varumärket. Här faller hela JLT’s argument Säkert. Varumärket är inget som läggs på eller adderas en organisation.

Vad tycker du om JLT?

Detta klagande inlägg är nummer 020 i #Blogg100

One Comment on “Var är helheten och varumärket? – Länstrafiken i Jönköpings län”

  1. Kan instämma med dig där. Uppenbarligen finns ingen riktigt vetskap om vad vi resenärer kan ladda ett varumärke med. Och att en logga inte bara är en logga utan hela alltet inkluderat, från medarbetarens leende till säkerheten. Kanske borde landstinget vara mer mån om JLT som varumärke?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *