Skatteverket har de senaste åren gjort ett bra jobb med att utveckla och förenkla för företag och privatpersoner genom deras webbplats och digitala tjänster.
Idag lanserar de en ny version av sajten med följsam design, de väljer att fortsätta med olika ingångar bereonde på vem besökaren är. Skillnaden är att ingångarna rent grafiskt har anpassats för att funka när du navigerar på pekskärm.
Skatteverket vill göra det enkelt för oss och skalar av mycket av informationen och lyfter fram det som jag som besökare förmodligen oftast frågar efter. Omvandlar vi startsidan till effektmål så svarar den förmodligen upp mot besökaren som vill utföra ett ärende, därav tjänsterna i fokus.
I mobilen följer grundtanken med men jag blir lite förvånad att fokus flyttas förskjuts lite från självservice med svaret på en vanlig fråga. Denna fråga hittar jag inte ens på startsidan för stora skärmar. Resultatet är att genvägarna försvinner ner eftersom bilden också tar plats i höjdled. Antingen är detta en ren miss eller så finns det en logik som inte jag har listat ut. Har du någon ide så lämna gärna en kommentar.
Tyvärr så är det inte anpassat hela vägen, utan när jag ska logga in på respektive tjänst möts jag av en normal webb. Dock fungerar det att logga in och utföra tjänsten, kräver bara lite zoom.
Sen kan Skatteverket fortsätta förenkla väldigt mycket, speciellt för oss småföretagare men det är snarare en verksamhetsfråga än en webbfråga. Mer om det en annan gång (kanske):
Vad tycker du om skatteverkets webb? Lämna gärna en kommentar.