#euromtb i backspegeln

HenrikKommunikation0 Comments

Ewinnerpic-u23-dam

Det senaste året har jag tillsammans med många andra planerat och förberett för 2016 UEC MOUNTAIN BIKE EUROPEAN CHAMPIONSHIPS. Alltså ett em i mountainbike på hemmaplan i Huskvarna/Jönköping och vilka dagar det blev.

Den korta versionen är succé genom: ”4 klubbar, 4 dagar med sol, 4 moln och 3 svenska medaljer”

Långa versionen är många timmar av ideellt arbete både inför och under själva mästerskapet. Tillsammans med ett gäng duktiga människor levererade vi en bra bild av mästerskapet i våra egna kanaler som vi arbetat upp från noll. Vi har byggt upp sociala kanaler med flera tusen följare och som genererat enorm räckvidd under själva mästerskapet. En reflektion är att med bra kommunikationsarbete inför och under ett arrangemang så blir du som arrangör mindre beroende av traditionell media för att nå ut. Något för såväl traditionell media och arrangörer att reflektera över. För vilken arrangör kommer fortsätta att fjäska för traditionell media genom presscenter och gratis kaffe när du kan både kan styra innehållet och få bättre räckvidd i egna kanaler? Vi är kanske inte där riktigt ännu men den tiden kommer, var så säker.

Hur såg redaktionen ut?

Under tävlingsdagarna så var vi rejält bemannade med egna fotografer 2st, webbredaktörer, skribenter, instagram/snapchat ansvariga och redaktör för sociala medier. Upplägget med en egen redaktion har jag varit med och trimmat under både Falun2015 och tidigare SM i Mountainbike.

Varje dag hade vi minst 1 redaktionsmöte där vi drog dagens upplägg och fokus i stora drag. Där delas också ut de fotouppdrag och texter som ska skrivas för dagen. Varje del ansvarar för sina egna områden. Ge ansvar/förtroende och få tillbaka mycket från personer som växer in i rollerna.

Årets marknadsförare i Jönköping

Som bonus mitt i allt arbete under tävlingarna blev vi nominerade till Marknadsföreningens utmärkelse ”Guldstickan” som delas ut till årets marknadsföringsinsats i Jönköping. Några veckor senare presenterades vinnarna där vi i god konkurrens tog hem priset som årets marknadsförare och fick ta emot Guldstickan under festliga former. Stort tack för det!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *